سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین برنامه برای کنکور99

 

چجوری برای استفاده از دی وی دی و منابع کمک آموزشی برنامه ریزی کنم؟

دی وی دی و کتاب های کمک آموزشی از مهم ترین ابزار هایی هستن که به داوطلب در فهم هر چه بهتر مباحث کتاب درسی کمک میکنن   .

اما سوالی که برای اکثر داوطلب های کنکور سراسری پیش میاد این هست که چه زمانی در برنامه ریزی روزانه هم کتاب کمک آموزشی مطالعه کنیم و چه زمانی دی وی دی ببینیم. مشکل اینجاست که شما داوطلب های کنکور سراسری نحوه استفاده صحیح از منابع رو بلد نیستید.

کلیت دی وی دی های آموزشی و درسنامه های کتاب های کمک درسی، تفهیم مطالب به شما هست. بنابراین اگر شما برای یک درس زمان گذاشتید و دی وی دی تماشا کردید دیگه نیازی به مطالعه درسنامه کتاب کمک آموزشی نیست(در صورتی که با تماشای دی وی دی مبحث به طور کامل براتون جا افتاد).

به عنوان مثال اگر در برنامه درسی روز شنبه شما 3 ساعت زمان برای مطالعه درس فیزیک داشتید، میتونید 2 ساعت رو دی وی دی تماشا کنید یا درسنامه کتاب کمک آموزشیتون رو بخونید و مابقی زمان رو تست بزنید.

به عنوان نکته آخر از شما صمیمانه درخواست دارم که برای هر درس فقط و فقط یک منبع کمک آموزشی تهیه کنید و اطرافتون رو با منابع مختلف و بی کیفیت شلوغ نکنید.

 

چجوری برای مرور درس ها برنامه ریزی کنم؟

مرور از مهم ترین فرایند هایی هست که باعث تسلط شما بر روی هر مبحثی میشه. امکان نداره داوطلبی بتونه با یکبار مطالعه یک مبحث خاص، به درک درستی از اون برسه و تسلط پیدا کنه.

مهم ترین جمله ای که در این رابطه می تونم به شما بگم این هست: رمز یادگیری مؤثر، تکرار مطالب هست. تکرار، یکی از اهرم های قدرتمند در اختیار ماست. تکرار باعث میشه اطلاعات مدام به مغز مخابره بشه و مغز با این تکرار ها اصطلاحا به خوبی شیرفهم میشه.

مرور این امکان رو به شما میده تا مطالعه های ناقص خودتون رو کامل کنید و فرایند یادگیری رو به طور صحیح و بدون نقص ادامه بدید. یکی از مهم ترین ابزار های مرور در برنامه ریزی تست زنی است.

به عنوان مثال برای درس های محاسبانی شما فقط یکبار درسنامه رو مطالعه میکنید و بعد از تهیه خلاصه در روزهای بعدی زمان خودتون رو صرف تست زنی میکنید. این روند فقط مختص درس های اختصاصی نیست، شما درس های عمومی که نیاز به مهارت پاسخ گویی به سوالات دارن (مثل عربی) رو نیز با همین روش مرور میکنید.

بنابراین به تست زنی به چشم یک مرور حرفه ای نگاه کنید. از طرفی درس هایی مثل زیست شناسی، مباحث حفظی درس شیمی و یا درس دین و زندگی رو با مطالعه نکات هایلایت شده کتاب درسی مرور میکنید.

در نظر داشته باشید که اگر برنامه ای که تنظیم میکنید صحیح و اصولی باشه، شما در تمام روزهای هفته بحث مرور رو خواهید داشت.

حتما در انتهای روز زمانی رو به مرور دروس خونده شده در طول روز اختصاص بدید. همچنین در طول هفته تایم های اختصاصی مرور برای درس های خونده شده در روزهای قبل قرار بدید در صورت انجام این کار میزان فراموشی رو به حداقل میرسونید و با بالا بردن تسلط روی دروس مختلف به آرامش ذهنی فوق العاده میرسید.

 

برنامه خواب و درس را چطور تنظیم کنم؟

اغلب کنکوری ها در سال کنکور از مشکل خواب شکایت دارن و نمیتونن ارتباط خوبی بین ساعت های مطالعه و زمان خواب و استراحتشون برقرار کنن. شما باید سعی کنید هرچه سریعتر الگوی خواب خودتون رو تنظیم کنید.

 

بهترین زمان برای خوابیدن، ساعت 11 شب و بهترین زمان برای بیدار شدن ساعت 5 تا 6 صبح هست. این مدل خواب به شما این امکان رو میده که بهترین زمان مطالعه در طول روز یعنی از ساعت 5 تا 7 صبح رو از دست ندید. این تایم مطالعاتی فوق العاده برای شما پربازده و مفید خواهد بود

 به برنامه‌ریزی‌تان پایبند باشید و از آن سرپیچی نکنید

مهم‌ترین نکته درباره‌ی برنامه‌‌ریزی این است که شما باید آن‌ را درست اجرا کنید. هیچ موضوعی نباید باعث شود که شما از برنامه‌ریزی خودتان سرپیچی کنید.

سعی کنید به‌طور منظم به تقویم یا برنامه‌تان نگاه کنید تا برای‌تان عادت شود. چون معمولا چیزی که جلوی چشم نیست، فراموش می‌شود. پس یادتان باشد که برنامه‌تان باید همیشه جلوی چشم‌تان باشد.

هنگامی‌ که چیزی برای شما به روال عادی زندگی‌تان تبدیل شود، ذهن شما شروع به هماهنگی با آن می‌کند و اتوماتیک به انجام آن کارها عادت می‌کنید، مثل عادت به نشستن پشت میز یا مطالعه کردن. به‌عبارت دیگر، وقتی شما این کارها را انجام می‌دهید چون ذهن‌تان آماده شده است، ناخودآگاه برای درس خواندن متمرکز می‌شوید.

4. دیگران را در جریان برنامه‌ریزیتان قرار بدهید

گاهی اوقات اجرای برنامه‌ها سخت می‌شود؛ چون افراد مهم زندگی‌مان باعث می‌شوند ما از اهداف‌مان فاصله بگیریم. این اتفاق از طرف آنها عمدی نیست، آنها دوست دارند وقت‌شان را با شما بگذرانند. پس ناچارید برای جلوگیری از این اتفاق، برای افرادی که در زندگی‌تان هستند درباره‌ی برنامه‌‌ریزی‌تان توضیح بدهید. از آنها بخواهید خود را با برنامه‌‌ریزی شما هماهنگ کنند.

یک کپی از برنامه‌ریزی روزانه‌تان را روی در یخچال خانه بچسبانید و یک کپی دیگر از برنامه‌ریزی‌تان را برای دوستان‌تان که مدام با آنها وقت می‌گذرانید ایمیل کنید.

اگر کسی برنامه‌ای برای وقت گذراندن با شما ترتیب داده‌ است که با برنامه‌ریزی شما و زمان‌های مطالعه‌تان تداخل دارد، مؤدبانه از او بخواهید که اگر مقدور است برای زمان دیگری برنامه‌ریزی کند.


فهرست خود را اولویت بندی کنید

پس از اینکه لیستی از همه مباحث یا امتحاناتی که آموزش داده اید را ایجاد کرده اید، سعی کنید هر چه را که برای هر یک انجام می دهید بفهمید.

بنابراین وقت آن است که لیست خود را بر اساس اولویت بندی مرتب نمایید.

درسهایی را که به اندازه زیاد مهم هستند در اولویت بگذارید زیرا به شما کمک می کند تا درک کنید که چه مواردی نیاز به مطالعه بیشتر دارند.

به علاوه زمان های خالی شما مهم است.

یک عدد را برای همه موضوعات و امتحان ها در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر برای دوره ریاضی نیاز به زمان بیشتری دارید، شماره 1 را برای ریاضی درنظر بگیرید، و اگر حداقل زمان را برای تاریخ لازم دارید، به درس تاریخ عدد مورد نظر را اختصاص بدهید.

برای هر موضوع یا امتحان سطح دشواری ایجاد کنید.

برای هر موضوع یا امتحان، مقدار زمان لازم را در نظر بگیرید.

مقدار زمان لازم برای بررسی هر موضوع یا امتحان را تعیین کنید